Wednesday, February 28, 2007

Lokaltidningen

var hem till oss idag. De ville göra ett reportage om några som ingått registrerat partnerskap nyligen.
Vi diskuterade o jag mailade reportern senare för att förtydliga

"Egentligen tycker jag det är riktigt dåligt med att vi har reg partnerskap istället för äktenskap.
För det första, partnerskap låter mer som en ren affärsöverenskommelse än som en kärleksrelation.
Det ger känslan av en slags "gradering" där man visar att en slags kärlek (hetero) är rankad högre än samkönad kärlek. Man känner på nåt sätt som om vi inte har "riktiga" kärleksrelationer. I alla fall inte "lika riktiga" som de andra har.

En annan sak jag märkt som tangerar detta är att en del människor har det svårt med att vi benämner varandra "min fru/hustru". Man vill vi ska hålla oss till "min partner" men för oss så är "min partner" ungefär som att säga "min vän/väninna", "min kollega" eller nåt annat. Det ger intrycket att vår kärlek inte är "på riktigt" att vi inte får använda samma ord som andra om vår kärlek.
Åter igen ser vi att kärlek ska rangordnas i riktig kärlek o mindre riktig do.
Riktiga äktenskap o så ...... reg partnerskap
Ja du ser ju

Jag ville bara ge dig mer av mina tankar till din artikel o jag hoppas VERKLIGEN du tar med detta. Att samhället försöker rangordna nåt som helt enkelt inte KAN eller SKA rangordnas!
Kärlek är kärlek o ALLTID lika bra :)"

1 comment:

Det Mörka Hotet said...

BRA!

Låt ALDRIG andra definiera er kärlek utan ta er rätten att själva föra diskursen!
Det här handlar inte "enbart" om språkvetenskapliga begrepp utan om mänskliga rättigheter, empati samt självaktning: att inte låta sig själv marginaliseras.


Samuel


PS Jag ämnar fortsätta läsa din eminenta blogg men måhända inte lämna några kommentarer. Det känns fel att en tämligen förvirrad och stel hetrosexuell man skall ta plats på din blogg. Men tack för utrymmet och fortsätt vara dig själv: kram! DS